Ova pedagogija zauzima sasvim drugačije stanovište od klasične pedagogije, čije se metode primjenjuju u državnim vrtićima i školama. Waldorfsku školu utemeljio je Rudolf Steiner , a ime je dobila po fabrici cigareta.
Waldorfsku školu je utemeljio Rudolf Steiner (1861.-1925.), a ime je dobila po fabrici cigareta Waldorf-Astoria, čiji je direktor pomogao Steineru pri osnivanju prve škole.
Waldorfska pedagogija temelji se na Steinerovom učenju antropozofiji.
Škola bez udžbenika
Kao i većina alternativnih škola, i waldorfska odbacuje krutost tradicionalne škole. U radu se ne koriste gotovi materijali, kako bi deca razvijala maštu, a ni udžbenici.
Razlog odbacivanja udžbenika (i medija) leži u stanovištu waldorske pedagogije da deca treba da uče otkrivanjem, direktno iz onoga što ih okružuje.
Razredni odeli predstavljaju male životne zajednice. Učiteljeva ličnost za decu je važnija od nastave. Učitelj vodi jedno odeljenje osam godina i na taj se način zbližava s učenicima.
U ovoj školi nema ni ponavljanja razreda jer se ne želi razbiti zajednica i obeshrabriti dete.
Otkriti talent i potaknuti uspeh
Zadatak učitelja je da se pomogne detetu da otkrije svoj talenat i podstakne ga na optimalan uspeh. Odgoj ne teče prema unapred određenim smernicama, nego se u obzir uzimaju detetove sposobnosti. Još jedna specifičnost waldorske nastave je i rad po epohama. Učenici proučavaju određenu pojavu 3-4 nedelje (umjesto nastave iz nekoliko predmeta) i na taj način je temeljito upoznaju. Deca od početka školovanja uče strane jezike, prvo samo kroz igru kako bi osetili njihovu melodiju i ritam.
U školi se ne neguje takmičarski duh, i nema brojčanog ocenjivanja, a pojedinac i kolektiv imaju u vaspitanju jednaku važnost, s malom prevagom kolektiva. Tako se dete priprema za buduće međuljudske situacije. Prisutna je orijentacija na umetničko i radno vaspitanje . Roditelji su na različite načine uključeni u rad škole.
Neki kritičari smatraju waldorfske škole kao otuđene od sveta, a i zameraju im kasni početak razvijanja intelektualnih sposobnosti.
Iako učenici imaju informatiku kao redovan predmet, ne preporučuje se kontakt sa elektronskim medijima posebno sa televizijom. Deca se najpre uče da shvataju način delovanja
stvari kojima se koriste. Upoznaju princip rada računara, kako bi se izbegao moguć negativni ili nepoznati uticaj tehnologije na čoveka.
Danas u svijetu postoje 994 waldorfske škole. Do 2001. u celom svetu je bilo 1400 waldorfskih vrtića, 120 ustanova za osobe s posebnim potrebama, i 68 obrazovnih ustanova za učitelje. Waldorfske metode primjenjuju se i u mnogim ostalim privatnim i drugim školama.
Preuzeto: Vrticportal.com