Your API key has been restricted. You may upgrade your key at https://www.weatherbit.io.
Search
Close this search box.

Šta mogu da otkriju nađeni ostaci “Titana”: Traga se za uzrokom nesreće, poseban tim mornarice vrši ispitivanja

Titan

Ostaci podmornice “Titan” koja je krenula u ekspediciju ka olupinama Titanika a zatim, kako se pretpostavlja, implodirala usmrtivši svu petoricu putnika, pronađeni su i izvučeni na površinu, uz ono što se pretpostavlja da su ljudski ostaci.

Kako je navedeno u saopštenju američke obalske straže, ostaci podmornice kao i ostaci tela prebačeni su u luku Sent Džons u Njufaundlendu, a kasnije će ih u američkoj luci analizirati medicinari i drugi stručnjaci iz mornaričkog istražnog tela osnovanog u tu svrhu.

“Dokazi će istražiteljima iz nekoliko zemalja pružiti ključan uvid u uzrok ove tragedije. Ostaje još dosta posla koji treba da se uradi da bi se razumeli faktori koji su doveli do katastrofe ‘Titana’ i da se pomogne da se slična tragedija više ne ponovi”, rekao je Džejson Nojbauer, predsedavajući istražnog tela američkih marinaca.

Ovo je bar mali pomak, s obzirom na to da su pre nekoliko dana zvaničnici iz Oblaske straže rekli da su male šanse da tela ikada budu nađena, s obzirom na veliko prostranstvo i nepreglednost samog terena.

U području za koje se smatralo da se nesreća dogodila, angažovano je plovilo na daljinsko upravljanje (ROV), kako bi pretraživalo na velikim dubinama potencijalne ostatke podmornice. Kompanija čije je plovilo rekla je da su “pomorske operacije gotove, ali se istraga nastavlja”, ne dajući više detalja.

I dalje nije sasvim jasno šta se desilo sa podmornicom, mada se pretpostavlja da je u jednom trenutku implodirala od prevelikog pritiska. Kako je Karl Hartsfild iz Vuds Hol okeanografskog instituta rekao pre nekoliko dana, nekakav elektronski zapis mora da postoji, i ako se do njega dođe mogao bi da bude neprocenjiv za istragu.

Hartsfild je bio konsultovan tokom potrage, ali nije učestvovao u izvlačenju ostataka, i kaže da bi istraga mogla da traje od godinu i po dana, do dve godine. “Znam da zvuči dugo, ali mnogo stvari mora da se doradi”, istakao je on.

Ekspedicija, u organizaciji kompanije OceanGate, trebalo je da stigne do olupina Titanika koja se nalazi na nekih 3.800 metara dubine. Prema rečima zvaničnika iz obalske straže, podmornica nije izdržala pritisak, i rezultat je bila katastrofalna implozija.

Malo nakon što je prijavljen nestanak podmornice, američka mornarica detektovala je zvuk koji bi mogao da odgovara imploziji, što je u četvrtak i potvrđeno kada su pronađeni fragmenti podmornice, rekao je jedan vojni zvaničnik za AP.

Podvodna implozija se odnosi na iznenadnu katastrofu, koja bi se nabolje mogla opisati kao “eksplozija, ali ka unutra”. Dešava se pod ogromnim pritiskom, a sve zbog velikih dubina ka kojima je “Titan” plovio.

U ovom slučaju, imploziju su verovatno izazvali ili poplava u podmornici, ili neka vrsta kvara, naveo je nedavno stručnjak za podmornice Erik Fusil sa Univerziteta u Adelajdu.

On kao važnu činjenicu ističe i to što je trup “Titana” bio napravljen od kombinacije titanijuma i kompozitnog materijala od karbonskih vlakana, što je opisao kao “novu kombinaciju”.

“Titanijumski trup pod pritiskom je veoma elastičan – može da bude zgnječen, a zatim da povrati svoj početni obli. Međutim, karbonska vlakna su potpuno drugačija, i veoma su kruta”, rekao je Fusil.

Dodao je da je u pitanju “eksperimentalna tehnologija”, ali da je ipak prerano reći da li je samo taj dizajn izazvao probleme.

Nije sasvim jasno gde je Titan bio kada se implozija dogodila. Međutim, ostaci su nađeni na oko 500 metara od olupine Titanika, odnosno na dubini od tri do tri i po kilometra. Pre nego što je izgubila komunikaciju sa brodom koji ju je pratio sa površine, podmornica se spuštala sat i 45 minuta.

Ejlin Marija Marti, bivši mornarički oficir i profesor na Međunarodnom univerzitetu Floride, navela je da se katastrofalna implozija dešava “neverovatno brzo, u deliću milisekunde”.

“Sve je moglo biti gotovo pre nego što su putnici uopšte i shvatili da postoji neki problem. Na kraju krajeva, od svih načina da se strada, ovaj je bezbolan”, rekla je Marti za CNN.

Direktor kompanije OceanGate bio upozoren na bezbednosne rizike koje je nosila podmornica “Titan”
Žena poginulog pilota podmornice u srodstvu sa žrtvama brodoloma Titanika ovekovečenim u istoimenom filmu
Ko je činio posadu?

U podmornici su bila petorica putnika, i svi su stradali. Tu su bili poznati stručnjak za Titanik Pol Anri Nargole, svetski rekorder avanturista Hamiš Harding, otoac i sin iz jedne od najbogatijih porodica Pakistana, Šahzada i Sulejman Davud, kao i izvršni direktor kompanije koja je predvodila ekspediciju, Stokton Raš.

Britanski biznismen Hamiš Harding je živeo u Dubaiju u Ujedinjenim Arapskim Emiratima. “Action Aviation”, kompanija za posredovanje u nabavci aviona u kojoj je Harding bio predsednik, navela je da je on bio jedan od stručnjaka za misiju, koji je platio odlazak na ekspediciju.

Harding je bio milijarder avanturista koji je držao tri Ginisova svetska rekorda, uključujući najduže ronjenje na brodu sa posadom. U objavi na Fejsbuku dan pre porinuća podmornice, Harding je rekao da je “ponosan” što je deo ove misije.

Otac i sin, Šahzada i Suleman Davud bili su članovi jedne od najistaknutijih pakistanskih porodica. Njihova porodica je u izjavi potvrdila da su obojica bili u podmornici. Njihova firma bavi se poljoprivredom, petrohemijom i telekomunikacionom infrastrukturom.

Šahzada Davud je takođe bio u odboru poverenika kalifornijskog SETI instituta koji traga za vanzemaljskom inteligencijom, a koji je saopštio da je porodica živela u Velikoj Britaniji.

Pol Anri Nargole je bio bivši oficir francuske mornarice koji je smatran stručnjakom za Titanik nakon višestrukih putovanja do olupine tokom nekoliko decenija. Izvršio je 37 ronjenja do olupine i nadgledao je pronalaženje 5.000 artefakata.

Bio je vođa ekspedicije na tehnološki najnaprednijem zaronu do Titanika 2010. godine, a dok je bio u francuskom Institutu za istraživanje i eksploataciju mora, vodio je prvu ekspediciju do Titanika 1987. godine.

Naposletku, Stokton Raš je osnovao kompaniju “OceanGate” 2009. godine kako bi obezbedio podmornice sa posadom za podvodne istraživače, navodi se na veb stranici kompanije. Raš je upravljao “Titanom”.

Privatna kompanija sa sedištem u Vašingtonu počela je da dovodi turiste do Titanika 2021. godine kao deo svojih napora da zabeleži sporo propadanje olupine. U intervjuu za CBS News prošle godine, Raš je branio bezbednost svoje podmornice, ali je rekao da “ništa nije bez rizika”.

Tagovi:
Pročitajte još: