Od danas stupa na snagu novi Pravilnik o tehničkom pregledu vozila, a novina je to što će svaki tehnički pregled biti sniman sa dve kamere, tako da će se eventualna oštećenja i nedostaci na automobilima bolje videti nego na fotografijama.
Ono je što je najviše brinulo vlasnike polovnih automobila, odredbe iz Pravilnika koje se odnose kvalitet izduvnih gasova (obavezno posedovanje katalizatora) i ovalnost kočnica, odlažu se za dve godine.
Vlada Marinković iz Nacionalne asocijacije tehničkih pregleda skrenuo je pažnju vlasnicima vozila da na vreme zakažu tehnički pregled, jer se može dogoditi da u narednom periodu bude smanjen broj firmi koje će moći da obavljaju taj posao zbog zamene starih ovlašćenja novim.
“U narednom šestomesečnom periodu, tokom kog će biti izdavana nova ovlašćenja, može da se dogodi da i nekoliko stotina stanica za tehnički pregled ne ispuni nove građevinske i uslove tehničke opremeljenosti za obavljanje tog posla. Zato vlasnici vozila treba da zakažu na vreme preglede”, naglasio je Marinković za Tanjug.
On je naveo da je jedna od novina to što će svaki tehnički za početak biti sniman sa dve kamere, tako da će se eventualna oštećenja i nedostaci na automobilima bolje videti nego na fotografijama, što znači da vozači treba da ih otklone na vreme.
Marinković je rekao da je vlasnik stanice za tehnički pregled obavezan da čuva ove snimke godinu dana i da ih da na uvid policiji ukoliko ona želi da proveri podatke o teničkoj ispravnosti vozila.
Naveo je da će nakon prelaznog perioda kamere biti povezane s centralom MUP-a, tako da će saobraćajna policija moći da uživo prati tok tehničkog pregleda.
“Primena obaveznog merenja izduvnih gasova i ovalnosti kočnica je odložena na dve godine, ali će se ovi parametri meriti kako bi se vlasnicima vozila dalo vremena da isprave eventualne nedostatke i pripreme se period kada će se i to uzimati u obzir kod ocene tehničke ispravnosti. Dve godine nije tako dug period”, upozorio je Marinković.
Ko će ipak morati da ima katalizator
Novi pravilnik važi za sve one koji od danas budu registrovali svoj automobil. Pooštreni kriterijumi koji se odnose na katalizatore i kočnice ipak nisu odloženi za sve.
Branko Stamatović iz Agencije za bezbednost saobraćaja naveo je da samo vozila koja se prvi put registruju u Srbiji nakon 5. jula 2021. godine će morati da poseduju katalizator i sprovodiće se kontrola izduvnih gasova.
“Sva ostala vozila koja su registrovana u Srbiji, ta odredba se odlaže u naredne dve godine i za sve naše građane to je period za koji treba da se prilagode odnosno da ugrade te delove ukoliko ih ne poseduju na automobilu u naredne dve godine”, naveo je Stamatović
Državni sekretar u Ministarstvu saobraćaja Milan Petrović rekao je ranije za Euronews Srbija da kriterijumi nisu strožiji nego što su bili ranije.
On je naveo da će sva vozila koja su prvi put registrovana u Srbiji pre 5. jula 2015. i koja su proizvedena sa katalizatorom, a sada ga nemaju, imati rok do 5. jula 2023. da ga ugrade. S druge strane, svi automobili koji u Srbiji budu prvi put registrovani posle 5. jula ove godine, moraće da imaju katalizator.
Petrović je napomenuo i da je delimično uvažena i druga primedba, na koju su ukazali iz Asocijacije tehničkih pregleda, da se ne meri ovalnost kočnica. Ova mera je, kako kaže Petrović, odložena za dve godine, do 5. jula 2023. godine.
“Ovalnost će se meriti, ali neće uticati na ocenu ispravnosti vozila”, rekao je državni sekretar.
Na taj problem je u razgovoru za Euronews Srbija ranije ukazao Vlada Marinković, predsednik Asocijacije tehničkih pregleda. Sada kaže da je merenje ovalnosti gubljenje vremena i, ako se već neće uzimati kao merodavno za tehničku ispravnost vizila, ne bi ga trebalo uopšte ni raditi.
“Odredbom o merenju ovalnosti kočnica predviđeno je da ta vrednost mora da bude manja od 20 odsto po točku da bi vlasnici mogli da registruju auto, jer bi se u suprotnom tretirao kao neispravan. Postavljena granica je veoma rigorozna i ne bi mogao da je ispoštuje ogroman broj vozila. Metod merenja nije precizno definisan i samim tim su granice bile prestroge”, tvrdi predsednik Asocijacije tehničkih pregleda.
Iz Agencijae za bezbednost saobraćaja ranije su saopštili da bi primena pojedinih odredbi Pravilnika (merenje izduvnih gasova i kočnice) uticali da veliki broj vozila ne ispuni uslove koji se zahtevaju na tehničkom pregledu
Pravilnik je donet 2012. godine i u nadležnosti je Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture. Iz Agencije podsećaju i da je u toku 2021. formirana radna grupa koja je trebalo da unese izmene i dopune u Pravilnik, te da su u radnoj grupi predstavnici Ministarstva, Uprave saobraćajne policije, Agencije za bezbednost saobraćaja, beogradskog Mašinskog fakulteta, Fakulteta tehničkih nauka u Novom Sadu i AMSS-CMV.