Kada putujete na godišnji odmor, gotovo je nemoguće da izbegnete gužvu u saobraćaju.
To znači da ćete možda satima sedeti u kolima sa uključenom klimom, ali pitanje je koliko ona energije zapravo troši.
Mnogi vozači električnih automobila prilikom stajanja u gužvama postaju zabrinuti oko dosega svog automobila, pa često isključuju klimu.
To rezultira visokom temperaturom u automobilu što može biti štetno za zdravlje, ali i opasno za druge učesnike u saobraćaju, ako se vozaču sloši.
Ovaj pristup štednji energije, tipičan je za vozače električnih automobila, jer za razliku od kola sa unutrašnjim sagorevanjem kod kojih je lako proceniti potrošnju, kod ove vrste automobila treba još iskustva i saznanja kako bi ustanovili koliko klima troši.
Zato je nemački auto-klub ADAC napravio test u kojem je proverio stvarnu potrošnju klima uređaja i posledični pad dosega u Teslinom Modelu Y.
Test je sproveden u laboratoriji u kojoj su stvoreni uslovi koji odgovaraju simulaciji dugog zastoja u saobraćaju.
Stacionirani automobil je morao da izdrži osam sati visoke temperature. Klima uređaj u Tesli bilo je podešen na 20 stepeni, a senzori su neprestano proveravali da li sistem za hlađenje radi kako treba.
Temperatura u laboratoriji bila je 35 stepeni, a sunčeva svetlost je simulirana uz pomoć posebnih svetiljki koje su dodatno zagrevale kola.
Rezultat testa je pokazao da je za održavanje prijatne unutrašnje temperature u vozilu koji stoji na suncu potrebno 1,3 do 1,5 kW snage hlađenja. To odgovara potrošnji energije od 1,3 do 1,5 kWh po satu.
U slučaju Teslinog Modela Y, to znači samo oko 2 posto kapaciteta baterije ili 8 kilometara dosega na sat.
Tokom celog testa klima je u automobilu potrošila 12 kWh, što znači gubitak od 16 posto baterije ili smanjenje dosega od 64 kilometra.
Za razliku od automobila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, kompresor klima uređaja u električnim vozilima ne pokreće motor automobila, već on energiju crpi direktno iz visokonaponske baterije.
Električni pogonski motor tako ne mora sa radi tokom saobraćajne gužve kako bi unutrašnjost ostala hladna.
Poređenja radi, u ovakvim uslovima automobil sa motorom na unutrašnje sagorevanje, trošio bi između 1 i 1,5 litara goriva na sat, u zavisnosti od veličine i vrste motora, i pritom bi proizvodio izduvne gasove.
Toliko benzina odgovara otprilike 10 do 15 kWh energije po satu. Po učinkovitosti je električni automobil ovde mnogo bolji, piše Jutarnji.