Posle naglog porasta popularnosti na društvenim mrežama, inspirisanog poznatim ličnostima, pojam “manifestovati” proglašen je rečju godine prema Kembridžovom rečniku. Međutim, zbog savremenog značenja ovog golagola, psiholozi su kritikovali ovu odluku.
“Koristiti metode poput vizualizacije i afirmacije kako bi se zamislilo postizanje nečega što želite, verujući da će to učiniti ostvarenje verovatnijim”, tako definiše ovaj pojam rečnik.
U suštini, radi se o “prvilačenju” nečega snagom pozitivnog razmišljanja.
Ova reč je 2024. godine dobila titulu reči godine od Kembridžovog rečnika, nakon što je popularnost inspirisana poznatim ličnostima procvetala na društvenim mrežama.
Pretrage za ovom rečju dostigle su skoro 130.000 na sajtu rečnika ove godine, a pojam se sve češće spominje u različitim TikTok videima.
Kao pridev koji znači “lako uočljiv ili očigledan” i kao glagol koji znači “jasno pokazati nešto kroz znakove ili radnje”, reč “manifest” datira u engleskom jeziku još od 14. veka. Međutim, odluka rečnika da je proglasi rečju godine oslanja se na njeno najnovije značenje.
“Tokom 2024. godine, reč ‘manifestovati’ prešla je iz upotrebe uglavnom u zajednici za samopomoć i na društvenim mrežama do širokog spominjanja u mejnstrim medijima”, naveli su iz Kembridžovog rečnjika.
“Kada poznati izvođači, vrhunski sportisti i uticajni preduzetnici tvrde da su nešto postigli jer su to ‘manifestovali’, koriste ovaj glagol u njegovom novijem značenju: upotreba specifičnih praksi kako bi se um fokusirao na ono što želite, u pokušaju da to postane stvarnost”, navodi se u saopštenju.
Na primer, pevačica Dua Lipa pripisala je svoj uspeh – uključujući i nastup kao glavna zvezda na “Glastonbury” festivalu ove godine – manifestovanju. Još jedna poznata ličnost koja je ove godine govorila o manifestovanju uspeha je američka olimpijska gimnastičarka Simon Bajls, dok su obožavaoci Sabrine Karpenter proglasili pevačicu “kraljicom manifestovanja” zbog njenog pojavljivanja sa Tejlor Svift na bini tokom “Eras” turneje.
“Kada biramo reč godine, uzimamo u obzir tri stvari: podatke o korisnicima, duh vremena i jezik”, izjavila je Vandalin Nikols, menadžerka za izdavaštvo Cambridge rečnika.
“Manifestovati je pobedilo ove godine jer je zabeležilo značajan porast u pretragama, a upotreba se znatno proširila u svim vrstama medija, i pokazuje kako značenja reči mogu evoluirati tokom vremena”, dodala je ona
Opasnosti pseudonauke
Međutim, ova naučno neutemeljena praksa izaziva kontroverze.
Sander van der Linden, profesor socijalne psihologije na Univerzitetu u Kembridžu, upozorio je da ova praksa nema naučnu validnost.
“Manifestovanje je ono što psiholozi nazivaju ‘magično razmišljanje’ ili opšta iluzija da specifični mentalni rituali mogu promeniti svet oko nas”, kaže profestor.
Manifestovanje je steklo ogromnu popularnost tokom pandemije na TikToku sa milijardama pregleda, uključujući popularnu metodu 3-6-9, koja zahteva zapisivanje želja tri puta ujutru, šest puta popodne i devet puta pre spavanja.
“Ova procedura podstiče opsesivno i kompulsivno ponašanje bez vidljivih koristi. Ali, možemo li zaista kriviti ljude što to pokušavaju, kada istaknute poznate ličnosti otvoreno ‘manifestuju’ svoj uspeh?!”, dodao je van der Linden.
Postoje dobri istraživački dokazi o vrednosti pozitivnog razmišljanja, samoafirmacije i postavljanja ciljeva… Međutim, ističe van der Linden, ključno je razumeti razliku između snage pozitivnog razmišljanja i pomeranja realnosti snagom uma.
“Prvo je zdravo, dok je drugo pseudonauka”, podvlači on.