Ako se išta može proglasiti apsolutnim hitom ovog leta u Beogradu, to su svakako električni trotineti! Zanimalo nas je koliko koštaju, kako funkcionišu, da li su zaista toliko praktični kao što izgledaju dok ih posmatrate iz gradskog prevoza i kuda se smeju voziti… Mnogo je pitanja, a odgovori na neka od njih su prilično uopšteni jer… Srbija još nije u potpunosti spremna za ove spravice…
Prvo što vam padne na pamet kada posmislimo na njih jeste taj dobar osećaj dok se vozikate kroz grad sa vetrom u kosi, a da vam pritom nijedan zastoj na bilo kojoj kritičnoj tački u gradu ne može ama baš ništa!
Osećaj je fenomenalan i to je njihov najjači adut
Đorđe i Kristina kažu da trotinete voze dva i po meseca i da im je to dosta olakšalo živote.
– Uvek znaš kad ćeš stići, nema gužvi i drugih nepredviđenih okolnosti, a i jednostavnije je i lepše – kaže Kristina.
Pitanje trase kojom bi trebalo da se kreću je diskutabilno
Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja kaže da je osnovno pitanje kuda dozvoliti njihovo kretanje – trotoarom, kolovozom ili biciklističkom stazom.
– Jednostavno, veliko su iznenađenje za sve zakonodavce širom Evrope, ne samo u Srbiji – kaže on.
Kako električni trotinet funkcioniše?
– Pritiskom na dugmence ubrzavaš, a kočnica je kao na biciklu – objašnjava devojka koja već ima jedanm, dodajući da ima i zvonce kao “ponika”.
– Baterija treba da se puni i u njoj se akumulira energija, a kad se isprazni – guraš nogom, kao na dobrom, starom trotinetu. Jednim punjenjem može da se pređe i do 25, 30 kilometara, što zavisi od toga koliko si težak i da li ima uzbrdica, ali za Beograd je i više nego dovoljno – kaže ona.
Jedna od prednosti je i to što ga je lako sklopiti, kao i to što može da stane u svaki gepek automobila.
Ono što sve najviše zanima – CENA
Prema trenutnim kretanjima cena na našem tržištu, ovo simpatično prevozno sredstvo može da se nabavi za 250 do 400, 450 evra, zavisi od marke i snage.
Kuda ga voziti?
To je veliko pitanje. Neki ga voze po trotoarima, neki po biciklističkim stazama, a neki po kolovozu.
Ko je u pravu – ne zna se, jer je i dalje sve novo i nije deo Zakona o bezbednosti saobraćaja.
Damir Okanović se ne slaže sa navodima Uprave saobraćajne policije koja predlaže da se trotineti voze po pešačkim stazama i trotoarima.
– Čini mi se da to nije najbolje rešenje – kaže on, ističući da je to “teritorija koja pripada pešacima”.
– Trotineti mogu da se kreću prilično brzo, mogu da povrede ili čak usmrte pešaka, a ubrzo će biti sve jeftiniji i sve brži.
Novi zakon će urediti ovu oblast: Uskoro trotineti samo na biciklističkim stazama, merenje brzine radaromMeđutim, kako je Srpski telegraf ranije pisao, vožnja električnih trotineta uskoro će biti uređena i u Srbiji! U pripremi je novi zakon o bezbednosti u saobraćaju, kojim će, kako nam je potvrđeno, biti obuhvaćen i ovaj način prevoza. I kako sada stvari stoje, “trotinetisti” će moći da voze brzinom između 10 i 20 kilometara na čas i moraće da nose kacige. Pitanje je i kako će se uopšte meriti brzina, odnosno prekoračenje. Stručnjaci objašnjavaju da bi trebalo da se meri radarom, kao i drugi saobraćaj. – Radari nisu predviđeni da mere samo brzinu kretanja automobila. Osim toga, brzinu može ograničiti fizički i sam proizvođač, tako da ne može preći veću brzinu od propisane – kažu oni. S druge strane, napominje se da je teško izmeriti tako malu brzinu 6-8 km/h, ali kaže se da bi mogle da pomognu nove kamere postavljene u prestonici, a koje snimaju i trotoar. |