Infrastruktura železnice Srbije saopštila je danas da je 2022. godinu započela radovima na rekonstrukciji i modernizaciji oko 300 kilometara pruga.
Kako se navodi u saopštenju, u završnoj fazi je izgradnja pruge za velike brzine Beograd – Novi Sad (75 km), nedavno su počeli i radovi na izgradnji deonice od Novog Sada do Subotice (108 km), a privode se kraju i radovi na deonici međunarodnog železničkog Koridora 10 između Jajinaca i Male Krsne (68,8 km).
Pored toga, kako se navodi, u septembru prošle godine počeli su radovi na pruzi Niš – Brestovac (22,8 km) kao delu međunarodnog železničkog Koridora 10 između Niša i Preševa, a u oktobru i na izgradnji pruga od velikog međunarodnog značaja Subotica – Horgoš (26,6 km).
Kada se na to dodaju i regionalne pruge ukupne dužine oko 150 kilometara, čija je rekonstrukcija završena u 2021. godinu, to znači da se u godini za nama radilo ukupno na oko 450 kilometara pruga u Srbiji.
Reč je o regionalnim prugama Niš – Zaječar (108 km), Kumane – Banatsko Miloševo (28,5 km) i Novi Sad – Bogojevo (9,5 km staničnih koloseka).
Svi radovi na izgradnji pruge za velike brzine do 200 kilometara na sat između Beograda i Novog Sada u završnoj su fazi.
U toku su statički testovi na geometriji koloseka i kontaktnoj mreži, kao i statička testiranja signalno-sigurnosnih i telekomunikacionih sistema.
Nakon toga, specijalizovana kompanija DBST, obaviće tokom januara i februara dinamičko testiranje pruge za velike brzine, na deonici Beograd Centar – Stara Pazova.
To znači da će komercijalna eksploatacija brze pruge od Beograda do Novog Sada biti tehnički omogućena u martu 2022. godine, odnosno nešto duže od četiri i po godine od kako je početkom radova na tunelu “Čortanovci” počela izgradnja pruge za velike brzine.
U okviru deonice brze pruge do 200 km/sat Novi Sad – Subotica – Kelebija u toku je izgradnja novog podvožnjaka u Kisačkoj ulici u Novom Sadu, kao i rekonstrukcija železničke stanice Novi Sad, a završetak ta dva projekta usklađen je sa završetkom izgradnje brze pruge Beograd – Novi Sad.
Planirani završetak radova na deonici Novi Sad – Kelebija je novembar 2024. godine.
Radovi na modernizaciji pruge Jajinci – Mala Krsna, na međunarodnom železničkom Koridoru 10 kroz Srbiju u završnoj su fazi.
U okviru izgradnje pruge Subotica – Horgoš, u prethodna tri meseca izgrađeno je 3,6 km donjeg stroja pruge od Horgoša prema Bačkim Vinogradima, a u toku su pripremne aktivnosti za polaganje 4,5 km gornjeg stroja od Subotice u pravcu Horgoša.
Iako je rok za završetak radova novembar 2022. godine, izvođači najavljuju izgradnju ove pruge pre ugovorenog roka.
Nova pruga biće elektrificirana i osposobljena za brzine do 120 km/sat.
Pruga Niš – Brestovac biće završena do juna 2023. godine, uključujući i izgradnju osam novih armirano-betonskih mostova, na mestu postojećih koji će biti uklonjeni.
Najduži od osam novih mostova biće most preko Južne Morave kod Malošišta, čija će dužina biti 180 metara.
Rekonstruisana pruga Niš – Brestovac biće osposobljena za brzine do 120 km/sat.
Pored svega toga, završen je tender i u toku je razmatranje ponuda za izgradnju tunela Stalać – Ðunis, na brzoj pruzi Beograd – Niš, dok tenderska procedura za modernizaciju pruge Niš – Dimitrovgrad i dalje traje, pa se naredne godine očekuje početak radova na tim projektima.
Ukupno je u proteklih sedam godina završena rekonstrukcija 227 kilometara magistralnih i 529 kilometara regionalnih pruga, odnosno ukupno oko 750 kilometara pruga u Srbiji.
Pored toga, u toku je priprema dokumentacije za modernizaciju i rekonstrukciju još oko 720 kilometara magistralnih pruga u Srbiji, što treba da se realizuje u narednih nekoliko godina.
Reč je o prugama Sićevo – Dimitrovgrad, sa obilaznicom oko Niša, Stalać – Ðunis, Valjevo – Vrbnica na barskoj pruzi, obilaznica Beli Potok – Vinča – Pančevo, Resnik – Velika Plana – Niš – Preševo – državna granica sa Severnom Makedonijom, Stara Pazova – Šid.
Izvor: Tanjug / Foto: Ilustracija