Od malih nogu deca počinju da koriste matematiku kroz dnevne rutine i aktivnosti. Ovo je dobra stvar jer je važno da se dete pripremi za školu. Ali to ne znači da ćete svaki dan vaditi kalkulator detetu za vreme igre.
Čak i pre nego što krenu u školu, deca shvate šta znači dodavanje ili oduzimanje nečega kroz svakodnevnu interakciju. Npr., Toma ima dva automobila, Jovan želi jedan. Kad Toma podeli sa njim jedan, on vidi da mu je ostao još jedan automobilčić.
Različite matematičke veštine se polako stiču kroz dnevne rutine koje delite sa svojim detetom – na primer, brojanje stepenica dok se penjete ili silazite. Aktivnosti kao što su ove, su dobar temelj za učenje matematike u školi.
Kakvo znanje će vašem detetu biti potrbno kasnije u osnovnoj školi?
Potrebno im je da znaju:
– Da razumeju koncept veličina i oblika
– Sposobnost da broje (unapred, pa unazad)
– Da prepoznaju brojeve
– Da razumeju pojam veće ili manje količine nečega
– Da razume pojam pripadnosti nekoj grupi
Ključne matematičke veštine za školu
Napredne matematičke veštine su povezane sa ranim podsticanjem matematičkih osnova – kao gradnja kuće na jakin osnovama. Dok je još malo dete može da razvija sledeće veštine:
Osećaj za brojeve: u početku unapred. Kasnije će u školi naučiti da broji unazad. Kompleksnije znanje je učenje oduzimanja i sabiranja.
Izlaganje: predstaviti matematiku realno, koristeći reči, slike, simbole i objekte. Npr. dete govori kako će napraviti čajanku za 4-oro (može da poveže ovu informaciju sa potrebnom količinom šoljica)
Osećaj za prostor: deca će u školi učiti geometriju. Približite im pojmove prostora, veličine, putanje, kretanja i oblika.
Merenje: ovo se odnosi na merne jedinice, kao što su njegova visina, težina itd. u cm, m, kg… Vežbajte zajedno merenje vremena.
Procena: ovo se odnosi na procenjivanje kolike je veličine neki objekat. Što mlađoj deci može biti problem, pokušajte u početku sa rečima kao što su: manje, veće, manje od toga … itd.
Obrasci: stvari koje se broje, oblici, slike koje se ponavljaju logičnim sledom događaja. Dete zna da je mesec na nebu ali i da to znači da je sunce zašlo.
Rešavanje problema: sposobnost da razmišljaju o problemu i da razumeju da postoji više načina da ga reše. Skupljena znalja koriste zajedno sa logičkim razmišljanjem da bi našli odgovor. Npr.kada dete ubacuje različite predmete u otvore na kutiji.
Matematika je deo slagalice
Matematika je samo jedan deo veće slagalice koju deca trebaju da slože, tj da nauče i razviju tokom godina – uključujući maternji jezik, fizičke i socijalne veštine. Sve ove veštine zavise od uticaja drugih. Npr. dete od 18 meseci slaže kulu, u jednom trenutku umesto kocke stavlja trougaoni objekat i pokušava na njega dalje da ređa kocke, kad vidi da ne može dalje, traži pomoć roditelja. Posle njihove pomoći dete nastavlja, steklo je znanje i ubuduće će znati da reši problem. Ovde vidimo da dete koristi i fizičke i jezičke sposobnosti, ona istovremeno i razmišlja sledeći put kako će izgraditi višu kulu.
Šta možete učiniti?
Pokušajte da izgradite učenje veština na zabavan način a u isto vreme i da zadovolje njihovu radoznalost.
Oblikujte. Pričajte sa detetom o oblicima, pravite od papira nove oblike, tražite i da npr. uskoče unutar kruga, ili skoče na crveni oblik.
Brojte i sortirajte. Sakupite u korpi male igračke, školjkice, kamenčiće, brojte ih zajedno i sortirajte na osnovu veličine ili boje.
Telefonirajte. Nuačite trogodišnjaka broj telefona kuće i objasnite mu kako svaka kuća ima svoj broj.
Koje je veličine? Spazite veličinu objekata oko vas: to je najviša stolica, ono je najmanji rečnik koji smo videli.
Pa ti si kuvar! Mališani vam mogu pomoći kod mešanja, filovanja i mućenja. Na ovaj način oni će naučiti mere, koliko treba da dodaju ili oduzmu.
Šetajte. Dok šetate, oni dobijaju priliku da porede, koja je zgrada viša, sličnosti i razlike na fasadi itd. Možete brojati korake od kuće do prodavnice ili vreme koje vam je potrebno do tamo.
Fotografišite se. Koristeći tajmer, ovo će pomoći da dete lakše shvati koncept vremena, duže ili kraće.
Prepoznajte. Otkrite nove oblike i boje koje vidite u toku dana, dok šetate ili u prodavnici.
Čitajte ili pevajte o brojevima. Pevajte pesme u kojima se pominju brojevi, npr. 10 ljutih gusara, na ovaj način dete vežba i jezičke sposobnosti.
Kalendar. Koristeći kalendar pričajte o datumima, nedeljama ili vremenu. Gradite logično razmišljanje na ovaj način, jer kalendar prati šablon.
Dodaj. Naučite dete da dodaje nekome jelo tokom užine, npr.mora svakome po jedan kolač da da.
Slaganje kockica. Neka slaže drvene kocke, kartonske kutije i sl. Na ovaj način će naučiti kako da manipulišu i odnose oblika,ne može da stavi kosku na kupu.
Napravite tunel. Spojte nekoliko kartonskih kutija i pomozite mu da shvati prostornu orijentaciju.
Kratko i dugačko. Isecite nekoliko traka različitih dužina i pričajte o pojmovima duže – kraće.
Učite dodirom. Isecite razne oblike i neka ih dete dodiruje sa zatvorenim pa otvorenim očima.
Igranje po obrascu. Dopustite detetu da vam rasporedi sirovu hranu – makarone, cerealije po različitim oblicima i nekom obrascu koji mu zadate.
Pranje veša. Naučite ga da su kućni poslovi zabavni i u isto vreme da razdvaja jastučnice (predmete parvougaonog oblika). Ili da spaja čarape.
Matematika u dvorištu. Dok se igra poredite drugu decu po visini, veličini…
Upotrebite odeću. Pitajte ga koje je boje majca i da li postoji još nešto u toj prostoriji te boje, kasnije možete na dezene da pređete.
Preuzeto: Yumama.com