Udruženje za zaštitu potrošača Vojvodine (UZPV) objavilo je spisak od 97 internet trgovaca, odnosno crnu list u onih koji se reklamiraju na Instagramu.
Kako je navedeno na sajtu Udruženja, fokus je na profilima koji se bave prodajom obuće, odeće, suplemenata i dodataka ishrani, kao i parfemima.
Ponovili su da je trgovac koji prodaje putem interneta u obavezi da na vidnom i dostupnom mestu, u skladu sa Zakona o elektronskoj trgovini, naznači: poslovno ime, adresu sedišta, kontakt podatke, matični broj (MB), poreski identifikacioni broj (PIB), detaljne podatke o ceni proizvoda, koji uključuju i troškove dostave i ostale manipulativne troškove.
– Osnovni kriterijum da se neki trgovac nađe na listi, predstavlja upravo nepostojanje navedenih podataka na profilima, a uzimajući u obzir činjenicu da se putem njih uredno primaju porudžbine potrošača i očigledno obavlja prodaja robe – navode iz UZPV.
Kažu i da broj potrošača koji se javljaju potrošačkim organizacijama (UZPV i NOPS), a u vezi sa kupovinom putem društvenih mreža od neregistrovanih prodavaca, svakodnevno raste.
– Nažalost, u ovakvoj situaciji, odredbe Zakona o zaštiti potrošača nisu primenjive (ne važe) i potrošačke organizacije nisu u mogućnosti da postupaju, niti da pruže adekvatne pravne savete, izuzev da potrošače upute na samostalni sudski postupak – navedeno je.
U UZPV napominju da lista nije konačna, da ne predstavlja reprezentativni uzorak po pitanju broja trgovaca “na crno”, niti predstavlja listu trgovaca na koje potrošači najčešće izjavljuju prigovore.
Pozvali su sve potrošače da im dostave nazive trgovaca za koje sumnjaju da ne posluju u skladu sa Zakonom o elektronskoj trgovini, a posluju putem društvenih mreža.
Takođe su pozvali sve trgovce da svoje poslovanje hitno usklade sa odredbama navedenog zakona i da o tome dostave dokaze.
– U oba slučaja, biće izvršeno ažuriranje crne liste – zaključili su u UZPV.
Listu pogledajte OVDE.
Preuzeto: eKapija