Na inicijativu Ministarstva zaštite životne sredine, danas je održan sastanak kome su osim načelnika Zapadnobačkog upravnog okruga Gorana Nonkovića i predstavnika Ministarstva prisustvovali:zamenica gradonačelnika Grada Sombora Ljiljana Tica, predsednik opštine Kula Damjan Miljanić, predsednik opštine Odžaci Goran Nikolić, zamenik predsednice opštine Apatin Radovan Đukić i njihovi saradnici.
Na sastanku su informisani o sledećem:
-Ministarstvo zaštite životne sredine uvodi sistem za ekološku inspekciju, analizu i kontrolu zagađivača koji je deo jedinstvenog Ekološkog informacionog sistema namenjen prikupljanju informacija o ekološkim problemima, zagađivačima, deponijama smeća i otpada, evidentiranju i praćenju rada službi za obezbeđenje opasnog otpada, reciklažu otpada, evidentiranju i praćenju rada službi za saniranje i otklanjanje ekoloških problema i za dvosmernu komunikaciju sa građanima u cilju informisanja o realizaciji projekta zaštite životne sredine, rešavanju ekoloških problema i podizanju svesti o ekologiji.
Sistem za ekološku inspekciju, analizu i kontrolu zagađivača (u daljem tekstu Ekološki IS) će obezbeđivati sledeći funkcionalni tok:
– Putem jedinstvene mobilne i WEB aplikacije za celu teritoriju Srbije građani će moći da dostavljaju informacije i zahteve za rešavanje ekoloških problema koji su prisutni na lokalu, u obliku tekstualne/multimedijalne poruke.
– Sve te poruke prikupljaju se u jedinstvenom Operativnom centru koji automatizovano pravi naloge za rešavanje problema i prati realizaciju izvršenja tih naloga.
– Operativni centar je u on-line komunikaciji sa nadležnim institucijama (komunalne službe i institucije lokalne samouprave) kojima prosleđuje naloge za intervencije i od kojih očekuje da dobije izveštaje o realizaciji aktivnosti.
– Nakon dobijanja odgovora od nadležne institucije o saniranju/otklanjanju prijavljenog problema, radnici Operativnog centra obaveštavaju građane direktno preko mobilne aplikacije, SMS/MMS servisa ili putem vesti na WEB sajtu.
– Pored prosleđivanja personalizovanih odgovora ka građanima koji su izvršili prijavu problema, Operativni centar koristi ovu platformu komunikacije da daje obaveštenja o trenutnoj ekološkoj situaciji kako lokalno tako i za teritoriju cele zemlje (kao što su stanje/zagađenost vazduha, reka, vode itd.) ili da daje obaveštenja i upozorenja kako bi se sprečile velike ekološke štete.
– Inspektori Ministarstva zaštite životne sredine, inspektori Pokrajinskog sekretarijata za urbanizam i zaštitu životne sredine, Sektor inspekcije za zaštitu životne sredine i ekološki inspektori jedinica lokalne samouprave dobijaju od Operativnog centra radne naloge za kontrolu i proveru ekoloških problema na terenu putem specijalizovane mobilne aplikacije na mobilnim telefonima ili tabletima i prilikom realizacije svojih aktivnosti beleže sve podatke u pomenutoj aplikaciji kako bi sačinili izveštaj ili izdali rešenje za dalje aktivnosti na saniranju/uklanjanju ekološkog problema na terenu.
– U okviru Operativnog centra postojaće GIS sistem evidentiranja divljih deponija i zaštićenih zona i oblasti u cilju prevencije i kontrole delatnosti na tim područjima kako bi se inspekcijskim službama olakšao i unapredio proces kontrole i nadzora ekoloških problema i situacija.
– U okviru Operativnog centra postojaće sistem nadzora divljih deponija preko sistema za video nadzor sa sistemom nadzora pristupa preko koga će se pratiti nelegalne aktivnosti na deponijama i davati nalozi za vanrednu kontrolu ili nadzor.
– Na osnovu skupljenih podataka o lokacijama, stanju, aktivnostima na saniranju/otklanjanju ekološќih problema, u okviru Management Information sistema praviće se presek stanja i strategija rešavanja ekoloških problema sa modeliranjem i kreiranjem akcionih planova za realizaciju aktivnosti, projektovanju budžetskih sredstava za te namene kako na nivou Ministarstva tako i lokalnih samouprava.
– U okviru Operativnog centra postojaće i WEB server preko koga će javnost biti upoznata sa svim problemima i aktivnosti u ekološkoj sferi i preko koga se treba obezbediti personalizovani kontakt sa građanima u pravcu realizacije njihovih zahteva za saniranje/odstranjivanje ekoloških problema na lokalu. U okviru ovog servisa treba obezbediti i platformu za „uzbunjivanje“ u slučaju problema u sferi ekologije na lokalu, po principu informisanja isključivo građana koji su u neposrednoj blizini tih problema.