U Srbiji postoji 12 regionalnih Udruženja vinara i vinogradara sa zaštićenim geografskim poreklom. U nastajanju je još 10 regionalnih udruženja. Sa više od stotinu kvalitetnih vinarija, stvorila se potrebna za formiranjem jednog krovnog saveza koji će da objedini sve vinske regije, ali i da pruži nacionalnu strategiju razvoja vinarstva i vinogradarstva u Srbiji.
Udruženje vinogradara i vinara Šumadije je za prethodnih šest godina izraslo u vodeće udruženje u Srbiji i poslužilo je kao model za formiranje ostalih regionalnih udruženja. Jedan od najuspešnijih vinara u Srbiji, Božidar Aleksandrović, sada se nalazi na čelu upravnog odbora Saveza koji objedinjuje sva regionalna udruženja.
– Savez vinogradara i vinara ima jasan cilj koji će se razvijati u nekoliko pravaca paralelno, a to su razvoj vinogradarstva podizanjem novih vinogradarskih površina, zatim izgradnja i opremanje novih postojećih vinarija, zatim razvoj vinskog turizma i to je veoma važno jer će ta simbioza i neraskidiva celina upariti vinograde, vino, vinski turizam, a tu je i promocija vinskih regija u inostranstvu i promocija Srbije kao vinske zemlje – kaže Božidar Aleksandrović, predsednik upravnog odbora Saveza vinogradara i vinara Srbije.
Nacionalna strategija za razvoj vinarstva i vinogradarstva u Srbiji u prvi plan će staviti razvoj autohtonih sorti grožđa. Takođe neće zapostaviti ni oplemenjivanje visoko kvalitetnih sorti iz uvoza.
– Mi ćemo morati u budućnosti da još veći akcenat stavimo na autohtone sorte kao što su župljanka, kao što je prokupac i to su definitivno sorte sa kojima može da se radi. Tu je i tamjanika koja se na neki način srodila sa Župom. Zatim imamo i druge sorte koje su vezane za Negotinsku krajinu, imamo i smederevku, a tu su i novostvorene sorte koje su nekako više vezane za Vojvodinu, zatim imamo i Moravu… Budućnost je na autohtonim sortama, ali isto tako i na visoko kvalitetnim sortama poreklom iz Francuske, Nemačke… – smatra Aleksandrović.
Kroz Nacionalnu strategiju u saradnji sa resornim ministarstvima i Vladom Republike Srbije Savez će posebno raditi na promociji Srbije kao vinske zemlje jer još uvek kao država nismo prepoznati na svetskoj vinskoj mapi.
– U poslednjih 10, 15 godina srpski mali vinogradari i vinari, koji su na temeljima porodičnog vinarstva počeli da grade svoje vinarije i počeli da prave vina, uspeli su da donesu boljitak. To nije proces u kojem strategija može da donese plodove za dve, tri godine. To je proces od 10 do 20 godina. Da se vratimo samo unazad i da pogledamo šta su Italijani uradili sa Toskanom. Pre 60 godina Toskana je bila jedno zapušteno i siromašno područje, a danas je to region u kojem letuje više od 10 miliona najbogatijih turista – objašnjava Aleksandrović.
Uz kvalitetna srpska vina paralelno ide i razvoj vinskog turizma, a samim tim i razvoj ugostiteljstva, nacionalne gastronomije i hotelijerstva, pa je strategija ključna za dobrobit svih regija Saveza.
Preuzeto: Foto: JirkaBursik/shutterstock.com
Preuzeto: eKapija