Srbiji je danas svečano predat „Štadlerov“ brzi voz, prvi od ukupno tri koja su kupljena od švajcarske kompanije. Sledi test a prva komercijalna vožnja mogla bi da bude 1. marta 2022.
Švajcarska kompanija “Štadler Bušnang AG” isporučila je Srbiji prvi od tri kupljena voza velike brzine, a primopredaji je prisustvovao predsednik Aleksandar Vučić.
– Decenijama smo uništavali sopstene resurse, nismo ulagali u železnicu, i bili srećni kada vozovi pređu 26 kilometara na sat. Danas smo kupili vozove vredne 52 miliona evra, a koji mogu i do 200 kilometar na sat. Od 1. marta moći ćemo da ovim divnim vozovima idemo od Beograda do Novog Sada. Uskoro će njima moći da se voze i građani u Nišu, Leskovcu, Dimitrovgradu. Imaju ih Švedska- naglasio je predsednik.
“SAD, Švajcarska, ali u regionu nema niko. Neverovatan luksuz i gore na spratu, ima mesta i za bicikle, za prtljag, aparate za kafu i sokove – rekao je predsednik Vučić, koji se sa delegacijom i zvanicama provozao od stanice “Novi Beograd” do “Beograd centar”.
Voz ima ETCS (Evropski sistem upravljanja vozovima) pa se njime preko signalizacije može upravljati iz saobraćajnog centra. U državnoj kompaniji „Srbijavoz“ ističu da će Srbija dobila prvo voz prilagođen tom sistemu.
Primopredaji brzog voza u železničkoj stanici “Novi Beograd,” prisustvovali su i ministar građevine, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović, gradonačelnik Beograda Zoran Radojičić, zamenik gradonačelnika Goran Vesić, predstavnici kompanije “Štadler Bušnang AG” i ambasade Švajcarske u Beogradu.
Karta 1.000 dinara
Karta na relaciji Beograd – Novi Sad će, prema ranijim najavama, koštati najverovatnije oko 1.000 dinara.
– Dva puta dnevno će građani moći da putuju direktno od Beograda do Novog Sada i stignu za 30 minuta i to će koštati oko 1.000 dinara, bez mnogo stajanja. Neki vozovi će se zaustavljati na više stanica i vožnja će biti jeftinija, a trajaće oko 48 do 52 minuta”, rekao je ranije ministar Momirović.
Takođe prisustvovali su i bivši nemački kancelar Gerhard Šreder i ambasador Švajcarske Urs Šmid.
Nakon predstavljanja karakteristika brzog voza, organizovana je probna vožnja do Železničke stanice “Beograd Centar”.
Preostala dva voza trebalo bi da budu isporučeni do kraja godine.
Vozovi će redovno saobraćati na novoj brzoj pruzi Beograd – Novi Sad koja će, kako je najavljeno, građevinski biti završena do kraja godine. Nakon toga sledi testiranje brze pruge i vozova, a građani će do marta moći da putuju novim i modernim vozovima. Putovanje između Beograda i Novog Sada trajaće samo pola sata.
Ugovor sa kompanijom “Štadler” o nabavci brzih vozova potpisan je u aprilu ove godine, nakon tendera na kojem su Švajcarci bili jedini ponuđač koji je dostavio ponudu.
Predstavnik kompanije Štadler Peter Šuler rekao je da su “veoma ponosni i srećni” zbog isporuke voza Srbiji. – Prodali smo više od 500 ovakvih vozova u 12 zemalja. Ovaj voz je veoma inovativan, maksimalna brzina je 200 kilometara na sat, ima dosta posebnih sadržaja za putnike – kazao je Šuler. Naveo je da je kompanija Štadler potpisala ugovor sa „Železnicama Srbije“ u aprilu i da misli da je oboren svetski rekord po pitanju vremena isporuke.
U ugovoru je nabavka tri najsavremenije, dvospratne elektromotorne garniture, izuzetnog komfora. U svakom vozu ima ukupno 316 sedišta, uključujući i mesta za smeštaj osoba sa smanjenom pokretljivošću. Takođe, postoji wifi internet, displeji koji pokazuju zauzetost sedišta i mini bar.
Preuzeto: 24sedam
Foto: Tanjug/Miloš Milivojević