Search
Close this search box.

Vozači, ne precenjujte se, mislite na svoj život: Znakovi koji govore da ste preumorni za vožnju

Vožnja

Vozite već nekoliko sati i umor počinje da vas hvata. Malo, malo, pa zevate tokom vožnje. Uspravili ste se, uzeli kafu, pojeli slatkiš, popili vode, međutim zevanje ne staje.

Iskusni vozači znaju da je najbolje stati i odmoriti. Ako treba i odspavati. Jer možete zaspati, a da toga ne budete svesni sve dok ne bude kasno.

Postoji nešto što se zove mikrosan, traje svega nekoliko sekundi, ali je i to dovoljno za udes i fatalni ishod. Svake godine stotine ljudi na ovaj način izgubi život u saobraćaju.

Mikrospavanje je veoma kratak period sna koji se meri u sekundama, tvrde stručnjaci. A da bi vam bilo jasnije koliko je to opasno, samo pojmite da ako vozite 100 kilometara na sat i zatvorite oči na samo dve sekunde, preći ćete naslepo 56 metara, objašnjava nemački TUV.
Mnogi vozači već su iskusili mikrosan, a da i ne znaju – zatvorili ste oči, pala vam je glava i onda ste se iznenada trgli. Najvažnije je da slušate svoje telo i čitate njegove signale kako ne biste ugrozili svoj život, kao i živote svojih saputnika i drugih učesnika u saobraćaju.

Znaci upozorenja su često zevanje, trljanje očiju, iznenadno drhtanje ili često vrpoljenje u sedištu.

Stručnjaci upozoravaju da su to poslednji znaci posle kojih treba stati i odspavati pre nego što nastavite da vozite. Preporučljivo je napraviti pauzu od 10 do 20 minuta.

Još ukoliko vozite u vreme koje nije u skladu sa vašim bioritmom, posebno se misli na noćnu vožnju, rizik od mikrosna se povećava. Ljudi su biološki najumorniji između dva i pet ujutru i oko dva popodne.

Ipak, taj period može da varira u zavisnosti od ličnog stila života i navika. Ranoranioci koji lako ustaju iz kreveta i osećaju se odmorno i energično od jutra obično su pospaniji popodne i uveče. Zato je za njih preporučljivo da popodne izađu u šetnju na svež vazduh pre vožnje.

Noćne ptice za razliku od njih imaju više energije popodne, zato oni treba da odvoje vreme za lagano buđenje da bi bistri seli za volan.

Opasnost od mikrosna ne važi samo za putovanja, već i za one koji svakodnevno putuju na posao pa svako jutro voze ubrzo nakon buđenja i ponovo na kraju radnog dana.

Smatra se da je nivo koncentracije i budnosti veoma nizak kada se ljudi vrate sa posla i to je jedno od najgorih vremena za vožnju.

U prilog ovome govori i statistika. Podaci iz Nemačke pokazuju da se većina nezgoda izazvanih umorom dešava između šest i osam ujutru i između dva i četiri popodne. Procenjuje se da oko 600 ljudi umre u SAD svake godine zato što voze umorni.

Bez obzira na doba dana, umor je problem koji treba ozbiljno shvatiti jer on smanjuje nivo koncentracije, ali i sposobnost brzog reagovanja.

Pored toga, važno je zapamtiti da vozači generalno često precenjuju svoje sposobnosti. Zato ne budite u toj kategoriji, već slušajte svoje telo i na vreme odmorite, piše poslovni.hr.

Tagovi:
Pročitajte još: