Milioni barela ruske sirove nafte i goriva prebačeni su između tankera samo nekoliko milja od obale Grčke, što je jedno u nizu zaobilaznih rešenja kojima se trgovci koriste kako bi prevazišli sankcije koje je Evropska unija uvela Moskvi. Od početka ove godine, najmanje 23 miliona barela ruske sirove nafte i dodatne količine rafinisanih goriva prebačeno je sa jednog na drugi tanker u zalivu Lakonikos, prema podacima koje je pratio Blumberg.
Grčke vlasti kažu da je njihov nivo intervencije ograničen jer se sve ovo dešava izvan granice od šest milja do teritorijalnih voda zemlje u toj oblasti.
Trgovci i brodarske kompanije pronašli su mnoštvo načina da obezbede protok ruske nafte a ovo je samo najnoviji primer. Bilo je sličnih aktivnosti u blizini Seute, autonomnog španskog grada u severnoj Africi. Ogromna flota tankera u senci takođe se pojavila kako bi pomogla zemlji da prevaziđe sankcije.
Prebacivanje tereta na moru – poznato od strane trgovaca kao transfer sa broda na brod ili STS transfer – zahteva nekoliko ključnih usluga kako bi se ovo obavilo na bezbedan način. Firmama iz Evropske unije je dozvoljeno da pružaju te usluge samo ako je teret na brodu kupljen po ili ispod granice cene G7. Vlada nije bila dostupna da odmah prokomentariše koje provere vrši.
Šef za trgovinu EU, Valdis Dombrovskis rekao je da će unija pratiti primenu sankcija i raditi sa zemljama u kojima se primećuju neobični trgovinski obrasci.
“Kako bi sankcije bile efikasne, prvo se moraju donositi snažne političke odluke, a drugo treba pratiti implementaciju sankcija, da bi se one efikasno sprovele”, rekao je u odgovoru na pitanje o aktivnostima koje se dešavaju blizu Grčke. U svom odgovoru nije imenovao državu.
Veza sa Azijom
Kada dođe do razmene, tankeri koji su primili teret transportuju naftu do kupaca u Aziji.
Grčka je najveći svetski vlasnik tankera za prevoz nafte i kada je EU pregovarala o ograničenju cena ruske nafte, ova država je bila među onima koji su se zalagali za više pragove ali takođe se zalagala za slabija ograničenja transporta ruske nafte kada se razgovaralo o merama.
Mnoga od ovih plovila su stara i status njihovog osiguranja je nejasan. Prosečna starost tankera uključenih u transfere nafte iz Grčke je 18 godina.
Najstariji koji je uključen izgrađen je 1997. godine. Može se uporediti sa širom flotom tankera čija je prosečna starost oko 12 godina kad je u pitanju veličina koja se najčešće koristi za prevoz ruske sirove nafte.
Transferi sa broda na brod nisu sami po sebi rizični, ali postoji rizik zbog toga što plutaju na moru a uz to imaju teret koji je zagađujući. Ovaj zaliv je dom projekta zaštite morskih kornjača, dok obližnji estuari predstavljaju uzgajalište I hranilište ptica.
Flota od 100 zastarelih tankera
Kako je pisao FT krajem prošle godine, Rusija je “u tišini” osnovala flotu koja sadrži više od 100 zastarelih tankera, kako bi pokušala da zaobiđe mere uvedene od strane EU zemalja.
Brokerska kompanija za brodove “Bremar” procenjuje da je Moskva, koja se u velikoj meri oslanja na strane tankere za transport svoje sirove nafte, ove godine dodala više od 100 brodova u već postojeću flotu, direktnim ili indirektnim kupovinama. Energetska konsultantska kuća “Rajstad” kaže da je Rusija dodala 103 tankera 2022. putem kupovine i prenamene brodova koji opslužuju Iran i Venecuelu, dve zemlje pod zapadnim naftnim embargom.
Agencija Rojters je tada pisala da su u poslednjih nekoliko meseci zastareli tankeri grčkih i norveških vlasnika prodavani po rekordno visokim cenama kupcima sa Bliskog istoka i iz drugih delova Azije.
U decembru prošle godine je stupio na snagu naftni embargo Evropske unije na rusku naftu koja stiže morskim putem.