Zašto dečaci počinju da pričaju kasnije od devojčica, optkriva neurolog iz Rusije Evgenija Gončarova:
“Po pravilu, sa godinu dana dete treba da izgovori od 10 do 15 reči, sa godinu i po – 50-75 reči. U ovom trenutku roditelji primećuju razliku. Prema brojnim istraživanjima, broj reči za devojčice u ovom uzrastu iznosi 60–70 reči, dok je za dečake 30–40 reči. Ali ako ih je još manje, to je razlog za zabrinutost.
Na razvoj govora kod dece utiču mnogi razlozi. Ali čak i pod istim obrazovnim uslovima, roditelji primećuju da dečaci najčešće počinju da govore kasnije od devojčica. Evo sa čime bi ovo moglo biti povezano:
1. Desnu i levu hemisferu povezuje corpus callosum (kolekcija nervnih vlakana). Dakle, kod dečaka je prilično tanak, tako da je veza između njih slaba. Dečaci imaju poteškoća u sastavljanju informacija sa različitih hemisfera. Kod devojčica je, naprotiv, žuljevito telo deblje, pa je provođenje impulsa i komunikacija između dve polovine bolja.
2. Dečaci imaju bolje razvijene frontalne delove mozga, koji su odgovorni za planiranje akcije, ponašanje i emocionalnu obojenost akcija. Teško im je da obavljaju monotone poslove, tako da ne treba da opterećujete dete složenim monotonim aktivnostima, bolje ih je podeliti na male delove i učiniti ih uzbudljivijim. Devojčicama je lakše da rade nekoliko stvari odjednom, dečaci se mogu koncentrisati samo na jednu radnju.
3. Glavni govorni centar, koji se nalazi u levoj hemisferi, brže sazreva kod devojčica.
4. Devojčice imaju razvijeniju sposobnost artikulacije i imitacije, bolje kopiraju svoje roditelje i stil govora.
5. Devojčicama je lakše razumeti emocionalni govor sa različitim intonacijama u glasu, govorom ispunjenim pridevima. Što se tiče dečaka, njima su potrebni jednostavni dizajni sa jasnim sadržajem. Ideju treba izneti kratko i sadržajno, bez nepotrebnih informacija. Mi, roditelji, često nastojimo da veoma detaljno objasnimo šta treba, a šta ne.
6. Deca različito doživljavaju informacije. Dečaci moraju da shvate zašto treba nešto da urade. Važno je da im primerom pokažete šta da rade, a šta ne. Devojčice to brzo shvataju.
7. Mozak dečaka je više fokusiran na prostorne odnose, a njihovo razmišljanje je nestandardno. Pokazuju visoke rezultate u testovima brzine i tačnosti – mozakim omogućava da brzo završe zadatke. U razgovoru pokušavaju da prenesu poentu. Kod devojčica preovladava verbalna inteligencija – sposobnost da slova u reči, a reči u rečenice, njihovo razmišljanje je istog tipa. Važan im je trenutak kontakta, tema razgovora nije toliko važna koliko sama komunikacija. Stoga su uspešne u aktivnostima vezanim za komunikacije.