Žir je veoma hranljiv

Žir je hrana koja daje snagu. Nutritivna vrednost žira je impresivna: bogat je vitaminima B12, B6, folatom, riboflavinom, tiaminom i niacinom, sadrži gvožđe, kalcijum, magnezijum, natrijum, fosfor, bakar, mangan i cink, a dobar je izvor proteina i vlakana.

Doduše, žir ima i visoke koncentracije taninske kiseline, astringenta (sredstvo koje steže) i polifenola koji mu daje gorak ukus i može da bude otrovan kada se konzumira u velikim količinama. Ali, taninska kiselina se rastvara u vodi, što znači da se kuvanjem može ukloniti iz žira, i to na sledeći način:
1. Sakupljajte samo zrele žireve, odnosno one braon boje (a ne zelene ili crne i ubuđale) sa ljuskom i kapicom, jednom rečju čitave, jer je žir kod koga na površini uočavate rupice već napao žižak.
2. Oljuštite žir. Većina iskusnih skupljača žira se slaže da je ovo dugotrajan deo procesa prerade žira za jelo, te da se ljuštenje može izvesti ili pre ili posle uklanjanja tanina vodom. Žir možete smrviti tučkom ili ga iseći uzduž veoma oštrim nožem kako biste izvadili „meso“ žira.
3. Neutrališite tanine. To možete uraditi na nekoliko načina:
* Kuvanje: nakon što skinete žiru kapicu, a ostavite ga u ljusci, kuvajte ga u ključaloj vodi 10 minuta, pa zamenite vodu i kuvajte još 10 minuta. Moraćete da kuvate žir najmanje 30 minuta ili do trenutka dok voda ne postane bistra, pre nego što ga izvadite iz ljuske.
* Ispiranje: stavite žireve u kesu od gaze i držite ih tako pod mlazom hladne vode nekoliko sati. Kada voda postane bistra, žirevi su spremni za jelo.
* Natapanje: ostavite žireve da se natapaju u mešavini hladne vode i sode bikarbone (1 kašičica na litar vode) najmanje 12 sati.
Blanširane žireve (izvađene iz ljuske) prvo osušite (na suncu, u rerni ili dehidratoru) – vlažni žirevi će se odmah ubuđati.

Suv žir možete da sameljete u brašno, da ga koristite kao zamenu za kafu ili čak da ga stavite u turšiju.

Palačinke sa brašnom od žira
Potrebno je: jedno jaje, kašičica ulja, kašičica meda, ½ šolje mlevenog žira (brašna od žira), ½ šolje kukuruznog brašna, ½ šolje integralnog pšeničnog brašna, 2 kašičice praška za pecivo, ½ kašičice himalajske soli, ½ šolje mleka.

Priprema

Razbijte jaje u činiju i dodajte sve ostale sastojke, pa umutite dok ne dobijete testo. Ako je testo suviše gusto, dospite još mleka. Naspite testo u zagrejan i nauljen tiganj i pecite dok ne dobije svetlobraon boju, pa okrenite palačinak na drugu stranu. Služite sa kvalitetnim organskim džemom.

Preuzeto: Zdravahrana.com

 

Be the first to comment

Leave a Reply