Za decu je beli list papira mnogo više nego za odrasle, oni su pred njim nesputani, neopterećeni racionalnim razmišljanjem, ne teže redu ni simtetriji, već ih rukovodi njihova mašta, radoznao i istraživački duh! Ono što bi roditelji i pedagozi uvek trebalo da imaju u vidu jeste da za decu crtanje i slikanje ne znače aktivnost u kojoj treba da nastane umetničko delo, već je to za njih način komunikacije i ispoljavanja ličnosti, oni prenose svoje emocije i doživljaje na ovaj način.
Ako nemate uslove da dete vodite u specijlaizovane umetničke škole, možete kod kuće da stvorite ambijent koj bi mališane podstakao da eksperimentišu sa bojama, papirom, glinom za modelovanje i makazama. Kada jednom date detetu u ruke bojice ili četkice, nemojte se mešati u njegov rad niti nastojati da ga “ispravljate”, jer dečji radovi ne treba da pokazuju bilo kakav nivo perfekcionizma, niti je to svrha njihovog rada. Deca vrlo brzo shvataju za šta su sve sposobna, na ovaj način razvijaju kreativnost, samostalnost i pre svega stiču poverenje u sebe i sopstvene sposobnosti.
Ako u gostima imate drugare vašeg deteta, dobro je da organizujete rad u grupi jer je ovo viši nivo angažmana koji zahteva i koncentraciju na ono što rade drugi, dete ravzija osećaj za timski rad i empatiju, uči se strpljenju i socijalizaciji.
Roditelji bi trebalo da deci obezbede više opcija za rad, da pored materijala za crtanje tu budu i četkice za slikanje (njih uz vodene boje možete uvesti oko pete godine), zatim materijali za različite kolaže poput starih novina i tapeta; prirodni mateirjali i oblii kao što je staro kestenje i lišće takođe su odlična polazna tačka za likovni zadatak.
Važnost kreativnosti se često potcenjuje i nedovoljno promoviše, zato je važno da roditelji daju dobar primer deci, kao i vaspitači. Što znači da ne treba detetu da date materijal za rad, a vi odete da gledate omiljenu seriju, već da gapodstaknete davanjem predlog ai spostvenih primera, ali bez previše detalja kako dete ne bi dobilo poruku da treba da vas imitira.
Zašto je kreativni izraz kroz likovnost važan? Deca su po svojoj prirodi kreativna, stalno otkrivaju i istražuju svet. Podticanjem kreativnosti oni stiču nova znjaa, uče da se suočavaju sa izazovima i zadacima, da se prilagođavaju novim situacijama, da improvizuju, razmišljaju i rešavaju probleme. Pri ovome se ravzijaju i njihove motoričke sposobnosti koje takoše jačaju sigurnost i samopouzdanje kod deteta.
Kreativnost je važna za razvoj ličnosti, jer crtanje, ručni rad i muzika unapređuju motoričke veštine, apstraktno-logičko mišljenje, vizuelnu percepciju, lingvističko i matematičko razmišljanje, zatim unapređuju osećaj za prostor i orijentaciju.
Muzika stimuliše sva čula i motoričke veštine, razvoj jezika i navike u učenju.
Kreativnost ne treba vezati samo sa likovni izraz – decu uvek treba uključiti u sve poslove koji zahtevaju ovakav izraz, bilo a je to mešenje kolača za stolom ili radovi u vrtu.