Konstrukcijski, most je bio remek delo svetske arhitekture
Na današnji dan 1934. godine pušten je u saobraćaj prvi beogradski drumski most preko Save, nazvan “Zemunski most kralja Aleksandra”. Dignut je u vazduh u aprilu 1941, a na mestu visećeg mosta podignut je 1957, most nezvanično nazvan “Brankov most”.
Brankov most je još i tzv. glavni gradski most iako to nije i po obimu saobraćaja (po ovom parametru vodi most “Gazela”).
Po obimu saobraćaja, Brankov most zauzima drugo mesto.
Današnji most sagrađen je na temeljima pređašnjeg, sasvim drugačijeg mosta koji je nosio ime kralja Aleksandra. Bio je to veličanstven “kraljevski” lančani tj. viseći most. Da je “živ” i današnji Most na Adi morao bi da „povije nos“ jer mu u lepoti nebi bio ni do pojasa! Most kralja Aleksandra su krasila dva pilona u srpsko-vizantijskom stilu koja su stajala na veličanstvenim postamentima koji i danas nose Brankov most. Na ulazima na most trebale su da stoje četiri monumentalne konjaničke statue: Cara Dušana i kralja Petra I Karađorđevića sa desne strane obale a hrvatskog kralja Tomislava i bosanskog kralja Trvtka sa leve.
Ipak, nadolazeći ratni suton (1934. godina) u čijim užasima je most i stradao, sprečili su “krunisanje” mosta.
Konstrukcijski, most je bio remek delo svetske arhitekture. Naime, Savu je trebalo premostiti mostom bez ijednog stuba podupirača u sredini obzirom da se most nalazi u zoni pristaništa gde je neophodno obezbediti uslove za nesmetano okretanje brodova. Most kralja Aleksandra je udovoljavao ovim zahtevima.
Foto: Wikipedia
Nakon rata, izgrađen je novi most – svojevrsni svetski rekorder! Brankov most je, sa glavnim rasponom od 261 m, svojevremeno držao rekord u svetu za ovakav tip mosta. Reč je o kontinualnom sistemu tzv. kolovozne table u vidu ortotropne ploče koja je na ovom mostu prvi put primenjena kod nas.
Još jedna zanimljivost vezana za ovaj most za koju verovatno niste znali je da Brankov most ustvari čine dva samostalna mosta blizanca od kojih je jedan, onaj u pravcu Novog Beograda, stariji čak 15 godina.
Naime, nakon 15 godina upotrebe ovog mosta i izgradnje Novog Beograda, njegov kapacitet je postao nedovoljan. Kada prolazite Savskim šetalištem ili krstarite rekom ispod ovog mosta obratite pažnju. Videćete da su u pitanju dva potpuno odvojena mosta, čak u detaljima i različita. A kada prelazite preko njega razliku je gotovo nemoguće primetiti.
Preuzeto: Srbija Danas